Ronja

Min första egna häst var en liten Welsh Mountain som hette Ronja Rövardotter. Hon var en liten B-ponny, bara 109,5 cm hög. Hon var ganska duktig på att hoppa, men det var ganska stor skillnad i storlek på lilla Ronja och på B-ponnyerna som var närmare 130 cm höga.

Ronja var väldigt pigg, och hade ganska mycket egen vilja, och kunde hitta på en del bus. Framförallt kunde hon kasta sig åt sidan när vi galopperade i skogen.  Annars tror jag att Ronja var en bra förstaponny. Hon var mångsidig, och under de år jag hade henne hade vi mycket roligt ihop, men också en del tuffa stunder.



Ronja Rövardotter


Men med en så liten ponny är det oundvikligt att man en dag växer ur den. Ronja såldes då till en kvinna som skulle starta lite Welsh Mountain-avel. Jag tror att hon fick två eller tre föl där.

En dag för något/några år sedan ringde det en person från en liten ridskola i Östergötland och frågade om Ronja. Det visade sig att de hade köpt henne och att hon gick i deras verksamhet, men att hon var lite för pigg för det.

Några månader efter det träffade jag en tjej som jobbade där, och som jag kände igen från islandshästvärlden, och frågade om Ronja. Då berättade hon att Ronja var såld till en liten tjej och att hon och hela hennes familj tyckte så mycket om lilla Ronja. Hon sa också att då Ronja var kvar på ridskolan så var det när det var hoppning som hon var mest populär. Det var bara för eleverna att hålla sig kvar och styra så skötte Ronja resten.

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag har träffat Ronja! Här hemma på Falkens hästsälskaps lilla ridläger. En tjej som heter Olivia red henne och det syntes att hon verkligen gillade Ronja. Jag var hennes medhjälpare och hon var så söt lilla Ronja! (Vad världen är liten ibland!) :D



Här är en länk till Falkens hemsida och om du bläddrar ner till miten undefär finss Olivia och Ronja :)

http://www2.idrottonline.se/FalkensHS-Ridsport/Gallerian/LillaRidlagret2009/LillaRidlagret2009dag1/Dag1nr2/

2011-02-08 @ 11:35:46
URL: http://neopold.blogg.se/
Postat av: LINA

SV: Visst är det. :) Oj, läser kommentaren ovan. Jag har nog också träffat Ronja då!

2011-02-08 @ 21:31:30
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Samanta

SV: Jaha, men det låter ju jättebra. I vår lösdrift så har hästarna tillgång till att gå ut och in som dom vill. Det finns även ett mindre stall med fyra boxar som användes innan lösdriften byggdes.

2011-02-09 @ 16:37:38
URL: http://samantas.blogg.se/
Postat av: Johanna

ååhh vad kul att läsa om din första ponny :D älskar welshar!

2011-02-11 @ 21:39:20
URL: http://johannawithlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0