Ovalbana

Igår var Dimma på en ovalbana för första gången. Egentligen är det ingen stor sak, men eftersom jag inte har tillgång till en egen ovalbana så tycker jag att det är så härligt när jag har möjlighet att rida på en.

För er som inte har islandshäst, så säger kanske inte ovalbana så mycket. Därför kommer här en förklaring på hur en ovalbana ska vara. Som källa har jag använt FIPO, tävlingsreglementet för islandshästtävlingar.


Fía och jag på ovalbanan på Himmelstalund, Norrköping. Jag tror att det är våren 2009.


Ovabana

En ovalbana ska vara 250,00 meter lång, med en inre omkrets på 246,56 meter och en yttre omkrets på 271,69 meter. Bredden ska vara fyra meter.

Långsidorna ska vara 70,44 meter långa och kortsidorna (mellan kurvorna) 12 meter långa. Kurvornas radie ska vara 13 meter på insidan och 17 meter på utsidan.

Lutningen inåt ska vara 3,75 % på de raka partierna (långsidor och kortsidor) och 7,5 % i kurvorna.

Staketet ska vara lågt och inte störa varken hästar eller domare. Början och slutet av långsidorna ska vara tydligt markerade.

Det kan också finnas ovalbanor som är kombinerade med en passbana, och då blir den kombinerade långsidan 6 meter bred. I FIPO finns också en ritning för en ovalbana som är 250 meter lång och  6 meter bred. Det finns också beskrivning för en 200 meter lång ovalbana, som ska vara som en 250 meter lång, förutom längden på långsidorna som då ska vara 45,44 meter långa.



Fía och jag på Forsens ovalbana, oktober -09

 


Kommentarer
Postat av: Camilla

Skoj :D

2011-03-25 @ 18:38:08
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej Sanna!

Det har anlänt på posten! Kanonsöta!!!! Kan du maila mig? Jag har tappat din mail då mailen blev hackad!

Du ska få lösen till bloggen också



Kram Marie

2011-03-28 @ 08:38:24
URL: http://stallbrannebo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0