Tömkörning

Min lilla skrutta fick bli tömkörd idag.

Precis innan hon fick semester blev hon tömkörd två gånger. Första gången tömkörde min snälla mamma henne när jag var på jobbet, och jag fick sedan rapport om att Dimma var väldigt RÖD och inte alls ville göra som mamma ville. Andra gången tömkörde jag, och då var lilla fröken lite mer med på noterna.

Idag var hon jätteduktig! Några gånger missförstod vi varandra, men i övrigt skötte hon sig fint. Det är kul att stå bredvid och se hur hästen jobbar. Hon börjar få riktigt fina muskler nu.

Efter en stunds arbete kopplade jag om linan på insidan, så att det blev inspänningseffekt på den. Jag tror dock inte att jag ska göra det på henne någon mer gång, eftersom hon blir lite för kort då. Hon jobbar i en så pass bra form ändå, så jag tror att det bara är dumt att spänna in henne.

Jag vet inte om tömkörning är rätt ord, en del kallar det ju för dubbellongering, för det blir ju någon form av longering med två linor vilket gör att man får mer kontroll över hästen.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jasså har din dam också lite humör?

Vore så roligt att se film på henne i arbete.



Sv: Ja det känns riktigt härligt med tanke på att jag gått från häst till häst och verkligen letat efter den rätte..

2011-05-19 @ 18:33:35
URL: http://elmo.cybersite.nu/
Postat av: Mikaela

Dubbellongering bir det om du bara jobbar på volt. Annars är det tömkörning;)

2011-05-19 @ 20:33:37
URL: http://svippostina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0