Fluortant

När jag satt och tittade på föreläsning tidigare idag så kom föreläsaren in på det där med fluortant. Just för tillfället handlade föreläsningen om tandhälsa hos den svenska befolkningen, och där har vi tydligen fluoret att tacka för mycket.

Han tog upp det där med fluorsköljning i skolan, och pratade om just fluortant. Vi hade fluortant när jag gick på lekis, men sen försvann det någon gång på lågstadiet. Är lite osäker på hur länge vi höll på.

Jag minns i alla fall att man inte uppskattade fluortantens besök. Det var ju så äckligt det där fluorsköljet.
Jag minns att en i min klass inte behövde skölja, för att de hade så mycket fluor i sitt dricksvatten, och vi andra var så avundssjuka på honom.


Hade ni fluortant när ni gick i skolan?

Kommentarer
Postat av: Lina - Tävla om swarovskiarmband från Butik Quse

hm någon enstaka gång! men du, vad fasen var det fluoret gjorde? orkade inte spola tillbaka...

2011-10-18 @ 08:57:03
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Eleonor - Ridlärare & Hästföretagare

HAHAHA! "Jag minns att en i min klass inte behövde skölja, för att de hade så mycket fluor i sitt dricksvatten, och vi andra var så avundssjuka på honom."



De gjorde min morgon! :)

2011-10-18 @ 09:20:33
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Drillemor

Jag minns att vi hade det i lågstadiet, sedan på mellanstadiet blev det inte lika ofta, om ens någon gång. Mitt minne är lite dåligt, som vanligt.

Suuuuuuperäckligt smakade det i alla fall! Får rysningar av tanken.

2011-10-18 @ 09:40:27
URL: http://drillemor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0