Hälsingehambon

Sedan jag var liten har jag haft någon form av dröm ett någon gång få dansa Hälsingehambon. Tyvärr verkar det som att den drömmen aldrig kommer att bli verklighet. Det verkar nämligen som att Hälsingehambon läggs ned.

Beslutet att lägga ned Hälsingehambon verkar vara ekonomiskt. Trots att Alliansen Hälsingehambon, som ordnat tävlingen de sista åren, konstaterat att förra årets tävling gått ihop ekonomiskt, så har Alliansen fått avslag på sin ansökan om stöd från länsstyrelsen.
Denna information hittade jag på helahälsingland.se, direktlänk här. Det går att läsa mer om det här.

Jag tycker att det är väldigt synd att man inte satsar mer på en sådan här sak. Det är ju ändå, som de skriver, ett svenskt kulturarv.



Jag i min folkdräkt.
Dräkten är en östgötsk Skedevidräkt


Kommentarer
Postat av: Lilly

Nej men kultur är inget att ha, vet du väl.... slösar bara pengar!

2012-02-09 @ 12:40:49
URL: http://drillemor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0