Tankeställare!

Den senaste veckan har min lilla häst gjort så att jag har fått mig en liten tankeställare. Det är inget nytt, utan något jag funderat på flera gånger, och något som vi alla borde fundera på!


Min fundering handlar helt enkelt om vad vi gör när vi sätter ett bett i munnen på våra hästar. Är vi egentligen medvetna om vad det gör med dem? Hur det påverkar dem? Eller gör vi det bara?

Tänker vi på att hästarna förändras, utvecklas? Eller har vi samma bett som vi alltid har, bara för att vi alltid har haft det? Rider vi på samma bett jämt, eller har vi flera bett och växlar mellan?

Om det är så att vi behöver betsla upp våra hästar, kan det vara så att det bara behövs i vissa situationer och att vi kan använda ett annat bett i andra situationer?

Använder vi ett visst bett bara för att vi vet någon annan som gör det? eller använder vi ett visst bett för att det är modernt? Kanske är det till och med så att vi tycker att det är "snyggt", fast vi egentligen inte behöver ha det?

Klarar vi av att rida på det bettet vi använder? Använder vi det bettet på ett korrekt sätt? Är vi medvetna om hur det är tänkt att bettet ska användas?

Är det okej att kombinera bett och nosgrimmor hur som helst? Tänker vi på hur det passar ihop, eller vill vi bara ha snygga grejer? Tycker vi att det är bra var för sig och tänker att det blir ännu bättre ihop, fast det kanske är kaka på kaka?


Egentligen tror jag att vi kan ställa oss liknande frågor om flera saker än bett. Vet vi om vad vi använder för utrustning till våra hästar, eller gör vi det bara?

Det här var egentligen inte vad jag hade tänkt skriva från början, men ibland finns det andra ord som vill bli skrivna och gör så att fingrarna hittar sin egen väg över tangentbordet. Texten har helt enkelt ett eget liv, och vill bli skriven, så då hade jag inte hjärta att kväva den med min text.

Kommentarer
Postat av: Alexandra - Tävling på bloggen, vinn en grimma från Catago!

Det blev en väldans massa frågor ja.

Jag tror dock att folk har väldigt lite kunskap om bett, de flesta kör nog på trend och vad de runt om kring har.

Man borde nog egentligen lära sig mer ang bett och deras inverkan. Jag skulle helst av allt vilja rida bettlöst. Fast det påverkar ju på ett annats sätt som kanske inte är bra det heller.

Det allra bästa vore att kunna rida utan något alls, det vore en upplevelse!

2011-09-05 @ 22:53:46
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

Sanna! Eskadrons nya kollektion: http://www.bloglovin.com/m/1530264/286894716/a/0/aHR0cCUzQSUyRiUyRmVsaWluc29maWlhLndlYmJsb2dnLnNlJTJGMjAxMSUyRnNlcHRlbWJlciUyRmVza2Fkcm9uLXZpbnRlci0yMDExLmh0bWw=

2011-09-06 @ 13:00:42
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Sofia

SV: Säljs redan på Calevo, tysk sida. Annars tar säkert cheval hem sen snart :)

2011-09-06 @ 14:43:03
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Mikaela

Frågor väl värda att fundera över! Trivs jag och hästen på ett bett fastnar jag väldigt lätt där. På den förra hästen jag hade hade jag faktiskt två träns som var "färdiga" som jag varierade emellan.



sv; Det är ju iofs sant! För ofta värmer jag för länge till andra starten.

Ja hon är ju inte så gammal:)

Jag börjar bli lite taggad, två av domarna som dömde förra tävlingen dömer även här. Dessutom rider jag själv så det blir roligt. Hoppas på ännu lite bättre pass den här gången.

2011-09-06 @ 20:13:56
URL: http://svippostina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0