Mjölkprotein eller laktos?

Jag är mjölkallergisk. Jag är inte laktosintolerant, som många tror att man är när man säger att man är allergisk mot mjölk, utan jag är allergisk mot mjölkprotein.

Vad är skillnaden?
Jo, laktos är det samma som mjölksocker, så en laktosintolerant är helt enkelt intolerant mot mjölksocker. En mjölkproteinallergiker är allergisk mot mjölkprotein.
Det är alltså så att en produkt som är laktosfri, fortfarande kan innehålla mjölkprotein. Att det är laktosfritt, eller låglaktos, innebär bara att det inte finns något, eller mycket lite, mjölksocker i produkten. För mig är det en tydlig skillnad mellan dessa två, men tyvärr är det inte det för alla, inte ens för människor som arbetar inom livsmedelsbranchen.


Laktosfria produkter från Arla.
Dessa produkter tål jag inte.
(bildkälla)

Det har hänt mig vid många tillfällen när jag varit på konditori, restaurant eller liknande att jag har frågat om det finns något mjölkfritt och fått svaret att: ja, det här är laktosfritt. Det säger ju inte mig något, jag vet fortfarande inte om jag tål det.

Det är ändå bättre att det blir åt det hållet, än när de tror att det är samma sak och svarar att det är mjölkfritt när det bara är laktosfritt. För några veckor sedan var jag inne i stan och skulle köpa en kaka på ett konditori, där jag handlat flera gånger under gymnasietiden. Jag har vid flera tillfällen frågat om kakan verkligen är mjölkfri, och fått svaret att den är det. Nu senast när jag var där, så visade det sig att kakan var inte alls mjölkfi. Den var laktosfri. Då känner jag att det är tur att jag inte är jätteallergisk! Visst, jag mår inte bra när jag äter saker jag inte tål. Men så länge det bara är lite, så kan jag ändå klara det hyfsat. Hade jag varit jätteallergisk däremot, så hade jag inte bara mått lite dåligt, utan blivit riktigt dålig.


Oatlys sortiment. Detta är baserat på havre, och är helt okej för mig som inte tål mjölkprotein!
(bildkälla)

I den matsal vi åt på gymnasiet lärde sig de aldrig att det var skillnad på mjölkprotein och laktos. De envisades med att skriva att det var laktos i maten, eller att det var laktosfritt. När jag påpekade detta sa de att de ändå inte gjorde något som var laktosfritt men inte mjölkfritt och jag undrade då varför man inte kunde skriva att det då var mjölkfritt.
Det var dessutom inte riktigt sant, eftersom det laktosfria smöret som fanns inte är mölkfritt.


Nu för tiden om jag ska göra något där det bjuds på mat, så har jag börjat ange väldigt tydligt att jag inte är laktosintolerant utan mjölkproteinallergisk. Annars finns alltid förväxlingsrisken. Det kanske den gör ändå, men om jag då skrivit att jag är mjölkproteinallgisk, OBS! inte laktosintolerant utan allergisk mot mjölkprotein, så känns det som en större chans att den person som läser det faktiskt tänker på att det inte är samma sak.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, men jag tror att det räcker där.

Vad säger ni, hade ni koll på att laktos och mjölkprotein är olika saker?



Kommentarer
Postat av: Johanna

hihi jaq nu vet jag iaf skillnaden ;) haha nej men jag visste faktiskt innan att det inte är samma sak :) o hade vatt lite illa att ha gått snart två år på vår utbildning utan att veta skillnaden på socker o protein X)



o vad gäller kommenteraren du skrev till mej, min musiksmak är också väldigt varierad, det är ju roligast så på något vis :)

men som den där spotify-listan avslöjade så är det nog iaf 90 % D-A-D som kommer ut ur mina högtalare, kanske är jag inte lika varierad som jag trodde ändå :P

2011-04-07 @ 09:59:32
URL: http://johannawithlove.blogg.se/
Postat av: Sofia

Självklart har jag koll! Med en Sanna som är mjölkproteinallegisk och syskon som är laktosintoleranta så har jag faktiskt skapligt koll på läget:)

Idag ska jag faktiskt baka lite mjölkfritt till din far:)det andra är bara laktosfritt;)



Ibland är det bra med sjukdomar för man lär sig rätt mycket av det, även om det är jobbigt att vara sjuk/inte tåla nåt.

2011-04-07 @ 10:16:43
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag visste inte att man kunde vara allergisk mot mjölkprotein förrän jag själv fick reda på att jag är det. Jag har gått lite behandlingar på alternativ medicin och mor nu mycket bättre! :)

Men jag håller med dig, det är inte många som vet skillnaden om de ens vet att det finns något som heter mjölkprotein allergi. Människan är ju inte skapt egentlige för att dricka komjölk. Vi klarar får och getmjölk bättre då fetterna i mjölken är byggda på ett annat sätt tror jag det var. Många som tror de är laktosintoleranta är eg. mjölkprotein allergiska. Det är verkligen inte lätt det här med allergi..

2011-04-07 @ 10:21:16
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Anna

japp för jag tål inte heller mjölkpotein;P

2011-04-07 @ 14:34:41
URL: http://annashastliv.blogg.se/
Postat av: Drillemor

Nej, jag hade absolut ingen aning! ;)

2011-04-07 @ 16:39:07
URL: http://drillemor.wordpress.com
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

jag har också koll! undra varför..... :P

2011-04-07 @ 21:06:43
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Camilla

Det visste jag faktiskt!! :D Fick beröm av en mjölkallergiker som skulle äta på sibylla för att jag visste skillnaden och inte började tjata om laktos :D

2011-04-07 @ 21:49:14
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Marie

Vi har full koll! Men som du vet så har ju Sandra mjölproteinallegri också.

2011-04-08 @ 08:15:52
URL: http://stallbrannebo.blogg.se/
Postat av: Micke Skribent

sök alla svaren på dina frågor på denna blogg.

Gör gärna ett besök på denna nya blogg som tar upp våra moderna sjukdomar och hur och varför dom uppstår.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/laktosintolerans-en-foljd-av.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0