Dimma leker dressyrponny

Nu har Dimma lekt dressyrponny. Eller om jag ska vara ärlig så lekte hon töltande dressyrponny bitvis...

Vi red fram i det gamla ridhuset, och fröken Dimma kunde faktiskt gå därinne fast det fanns speglar! Det gick dock inte att gå rakt mot speglarna till en början, men sen kunde hon det. Hon var bara tvungen att vrida på huvudet och titta sig i spegeln när hon gick förbi på kortsidan. Idag vågade hon också nosa på hästen i spegeln, så jag tror nog att spegelrädslan är på väg att försvinna. Dessutom hade vi sådan tur att det inte fanns någon spegel i det nya ridhuset, där vi red programmet.

Precis som när vi var på Kulltorpsmästerksapet så blev hon lite bebis i ridningen. Saker och ting fungerade inte riktigt som hemma. Det var lite formproblem och kanske framförallt styrproblem. I och med detta så blev det också lite gångartsproblem, och tölten låg lite för nära till hands under framridningen, men hon gick helt okej.

När det sedan var vår tur och vi kom in i det nya ridhuset så tyckte hon att det var jätteläskigt. Det satt människor bredvid ridbanan, det var något konstigt staket, konstiga grejer med bokstäver och underlaget hade konstig färg. Hon var inte helt med mig när vi började på programmet, men vi lyckades (nästan) ta oss igenom.

Vid flertalet tillfällen blev det tölt istället för trav, och jag hade som sagt lite styrproblem. Formen var inte stadig och den var lite för hög. I ena galoppfattningen töltade hon iväg i supertölt. Galoppvolterna blev alldeles för stora och inte runda. I sista hörnpasseringen innan uppridningen på medellinjen råkade vi hamna utanför dressyrstaketet.

Min upplevelse av ritten var att det mesta, hade kunnat gå bättre, men trots det är jag väldigt nöjd med min häst. Hon är ju trots allt bara unghäst, och hon är ju faktiskt islandshäst!

Vad fick vi då för resultat? Jo, vi fick 58,9 %.




Sanna och Mamma köpte faktiskt en liten rosett...


Jag måste säga att det ändå känns bra. 58,9 % är mer än jag trodde att vi skulle få, med tanke på hur det kändes när vi red. Det känns också som att det finns mycket förbättringsmarginal i Dimma, och det borde innebära att vi kan få ännu bättre resultat framöver. Visst, nu red vi bara LC:1, men man ska börja någonstans!

Kommentarer
Postat av: Lina - Team Hippoteket

Duktiga ni är! Aqua har inte sett något sånt där staket än men anar att det är riktigt läskigt

2011-08-24 @ 21:53:27
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Eleonor - Ridlärare & Hästföretagare

KUL! De tyckte jag var bra poäng i och med de förutsättningarna som du beskriver de! Vad fick ni för kommentarer av domaren?



/ Eleonor

2011-08-24 @ 22:30:53
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Eleonor - Ridlärare & Hästföretagare

sv:

De har ofta clear round ute hos Sissi. Jag lägger alltid ut på bloggen så fort de dyker opp clear round - så håll koll där i framtiden! :)

2011-08-24 @ 22:37:17
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Eleonor - Ridlärare & Hästföretagare

sv:

Haha ja de va ett bra tag sen! Gör de - då missar du definitivt ingenting. Roligt att hitta så många nya och LOKALA bloggare. :]



/ Eleonor

2011-08-24 @ 22:51:55
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Sofia

Bra jobbat Sanna! Det är ju bättre resultat än vad jag och Pedro nånsin(på de 4 ggr han har tävlat)fått! Och han är ju ändå "dressyrponny" ;)

2011-08-24 @ 23:41:31
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Drillemor

Som vanligt så förstår jag inte mycket, men det låter ju som att ni båda är nöjda ändå! ;)

Speglar ÄR för övrigt läskiga, det bor ett brunhårigt monster i dem!

2011-08-24 @ 23:53:54
URL: http://drillemor.wordpress.com
Postat av: Mikaela

Vad duktiga ni är! Skulle var jättekul att testa en liten dressyrtävling när jag och Oddi har ridit ihop oss igen:)

2011-08-25 @ 12:38:30
URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: Linda

Oj nemen grattis! Fan jag missade det inlägget helt :O

Men den procenten var väl bra?? Jag kan inget om resultat men det där var väl inte så tokigt?

Har du inte bilder o filmer?:) Hihi så typiskt jag men ja vill se ja hehe..



Ni är så dukitiga! O den som säger att det är lätt att rida islandshäst.. (ursäkta utttrycket men) Kiss my ass!



Bra gjort!

2011-08-25 @ 21:57:33
URL: http://mittangsull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0