Hästtandläkarbesök

Idag har Dimma och Dynur varit hos hästtandläkare Torbjörn och fått munnen kollad.

Det såg helt okej ut i munnen, och det behövdes inga större åtgärder. Lite småfix bara, och så blir det återbesök igen nästa år. Kostnaden för besöket blev därmed mindre än jag hade räknat med, eftersom hon inte behövde så mycket behandling. Det är alltid trevligt när det blir så. Speciellt när det har gått ganska många dagar sen förra lönen....

Dynur var jättefin i sin mun, och behövde inte göra något alls.

Framöver ska jag skärpa mig och återigen bli duktigare på en sak som jag slarvat med den senaste tiden, nämligen att byta mellan olika bett och nosgrimmor och inte alltid ha samma.

När Dimma var hos tandläkaren förra året hittade de styngflugelarver i hennes mun, så i år har vi varit extra uppmärksamma på det och behandlat när det dök upp symtom. Tack vare det fanns det nu bara små spår kvar av dem, och de hann inte ställa till med lika mycket skada som förra året. Av någon anledning verkar det som att Dimma får mest besvär av dem, och Fia och Silver minst.

Kommentarer
Postat av: Linda

Vad gick tandläkarbesöket på om man törs fråga?

2011-08-22 @ 14:43:22
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Marie

Ursäkta en obildad, hur ser man det i munnen? Äckligt ju.... Hur behandlar man?



Skönt att något för en gång skull är billigare än väntat!

2011-08-22 @ 16:43:57
URL: http://stall.brannebo.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Tävling på bloggen, vinn en grimma från Catago!

Dynur, är det den silverbruna hästen ni fick hem? Honom har man inte sett mycket av..



Usch då, de där laverna lät inget vidare alls! Hur märker man om de har det?

2011-08-22 @ 20:50:15
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Men uh! Styngflugelarverna får du berätta mer om! Jag såg nämligen att Oddi fått ägg på benen men bryr mig inte om att ta bort det för , dom kommer ju varje år ändå... Kanske behöver ta tag i det då??



Kul att det blev tävling! Jag åker också på en till tävling i höst med gammelgubben;)



Jag försöker variera både bett och nosgrimma på de andra hästarna förutom på oddi, där har jag faktiskt fått ordinerat att bara rida på det rakabettet med remontnosgrimma. "sånna här känsliga och fina hästar ska man inte utsätta för något annat än raka fina bett". Fast jag tänkte faktsikt att jag ska tömköra honom på ett ledat bett så han får lite rörlighet..

2011-08-23 @ 11:12:49
URL: http://svippostina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0