Två hästar i en?

Jag börjar inse att Dimma är som två hästar i en. Det verkar finnas en Vinterdimma och en Sommardimma.

Jag tog över och började rida Dimma i augusti förra året. Under hösten och vintern blev jag mer och mer nöjd med Dimma, och jag tyckte att hon bara blev mer och mer häst. Hon fick mer vilja och mer och mer gång, och jag var riktigt nöjd med henne. Hon  blev liksom mycket mer häst än jag trodde att hon var.



Dimma, nyinflyttad hos oss. Mars -10

Mot slutet av vintern hade hon nog sin höjdpunkt, och då hade jag fullt upp när vi var ute i skogen. I övergången mars/april var vi på ett litet äventyr som resulterade i ett besök på vårdcentralen för Sannans del. Det var en springsugen häst som inte alls ville bli bromsad, utan hoppade ut i skogen och klämde mitt ben mot ett träd istället, och fy tusan så ont det gjorde! Det satt i länge efteråt dessutom (nästan fortfrande).

Sen blev det vår på riktigt, och sommar, och helt plötsligt blev Dimma en liten ängel. Hon gjorde precis vad jag bad om, kom sällan med några egna förslag och var bara hur gullig som helst, vilket gjorde att jag faktiskt började undra om hon verkligen var rätt häst för mig. Det var intressantare att skritta Fía 10 minuter i skogen än att rida en hel skogstur på Dimma.



Dimma, sommaren -11

Nu ska det ju vara vinter igen, och den senaste veckan har min häst överraskat mig. Det har varit mer häst än på länge, och bara mer och mer hela tiden. Mer vilja och mer bensprattel och mer, mer, mer, helt enkelt. Lite bus också, såklart.

Eftersom jag nu börjar se ett litet mönster får det mig att fundera, är det helt enkelt så att hon är olika på sommaren och vintern. Kommer hon alltid att vara sådan?

Fick jag välja, så skulle jag vilja ha Vinterdimman jämt! I stallet och så är hon lika gullig och kelig, det är bara i ridningen som hon är så mycket mer på vintern.

Har ni upplevt något liknande med någon häst?

Kommentarer
Postat av: Lilly

Så finns det ju tung och lätt dimma också.

Och angående rubriken så finns det ju rätt många pållar som är två i en, Fía är ett exempel.

Herrejösses vad rolig jag är! :D

2011-12-15 @ 14:06:49
URL: http://drillemor.wordpress.com
Postat av: Maria

Det är ju ofta så med hästarna på vintern då det är kallare och dom får mer energi. På sommaren brukar det ju vara så att det är varmt och dom inte orkar säga emot och sedan när det blir kallare får dom mer energi, orkar mer och har ork att säga emot. :)

2011-12-16 @ 08:35:22
URL: http://isflikkan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja, jag har upplevt att många hästar blivit piggare och mer villigare på vintern, synd att de hästarna brukar bli rätt avtrubbade på sommaren. Jag tror Rósa är sådan också, dock har jag inte känt henne tillräckligt länge för att veta säkert.

2011-12-16 @ 17:43:38
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Svea-Karin

jag upplever också att många hästar blir piggare på vintern! :)

2011-12-27 @ 05:22:41
URL: http://karinmattson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0