Skenaån

På en hundpromenad igår gick vi till den gamla delen av samhället jag bor i, och där finns en liten bro över ån. Från början var det här staden uppstod, eftersom det fanns ett vadställe över den då stora ån. Staden, som idag inte är speciellt betydelsefull var då en stor och viktig stad i det medeltida Sverige.

 

Tillbaka till min hundpromenad. När jag tittade på alla änder var det en fågel som var annorlunda jämfört med de andra. Den var lite större och vit. Jag vet inte om den syns på bilden om man inte vet vilken det är.


 

Den lilla bron som går över ån byggdes för några år sedan över en befintlig övergång. Vi har alltid kallat det för spången, men nu är det som sagt mer en bro. Den är högre upp och längre än den gamla övergången och det är tur att de byggde den eftersom det ofta var översvämmat där. Hade de inte byggt den bron hade man inte kunnat gå över spången nu, för trots att det är vinter och fruset så är den gamla gångdelen översvämmad.

 

Här ser man den nya bron som är ovanpå de små vattenfallen, men också hur vattnet rinner "bredvid ån" (närmast kameran)

 

Den här bilden visar sidan av ån. Det som förut var närmast kameran. Det ska inte vara något vattenfall där, utan det är "väggen" mot ån.

 

Det är lite svårt att förklara med bilderna, men ån gör i alla fall skäl för sitt namn, Skenaån.


Kommentarer
Postat av: Lina S

vad var det med den vita fågeln?

2011-01-27 @ 20:38:04
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0