Midsommarafton


Du lindar av olvon en midsommarkrans

och hänger den om ditt hår.
Du skrattar åt mångubbens benvita glans,
som högt över tallen står.
I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn i långdans,
i språngdans på glödande järn.
I natt är du bjuden av dimman till dans,
där Ull-Stina, Kull-Lina går.


Under flera år innebar midsommarafton för mig musik och dans. Jag och en av mina systrar tog på oss våra folkdräkter och var med och spelade när folkdanslaget Kvarngillet åkte runt och hade uppvisningar på midsommarafton och midsommardagen. De första åren var pappa med och dansade, men sen  innan min syster tog körkort fungerade han bara som kontrabastaxi.


Nu tager du månen från Blåsbergets kam
att ge dig en glorias sken.
Och ynglen som avlas i gölarnas slam
blir fålar på flygande ben.
Nu far du till Mosslinda, Mosslunda mor,
där Ull-Stina, Gull-Fina bor.
I natt skall du somna vid Svartrama damm,
där natten och mossan är len.


Idag har jag inte firat midsommar iklädd folkdräkt, utan iklädd jobbkläder. Det var faktiskt riktigt mycket folk som var ute och handlade idag, vilket jag inte hade förväntat mig. Fast jag tycker om när det rör på sig och händer något nytt hela tiden.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Sv. Tack :D



Hoppas du hade det bra!

2011-06-25 @ 12:21:32
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Drillemor

Nej men nu blir jag lessen i ögat! Inget nytt inlägg, trots att det är natt? :( Jag sa ju att tvätten var opålitlig, tvättade det bort inlägget också... Fnys.

2011-06-26 @ 23:21:28
URL: http://drillemor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0