-Men hallå, säger Askur.

Här kommer ett gammalt inlägg från zoomin, om när Askur fick åka till Kulltorp för att bli riden på ovalbanan.


Idag hände något så ovanligt som att transporten sattes för för Askurs skull, för att han skulle få åka till Kulltorp och träna ovalbana. Jag vet inte riktigt om Askur tyckte att det var så nödvändigt, men det var faktiskt riktigt kul att göra något med honom, för det var alltså jag som fick äran att rida honom idag också.

- Men hallå, säger Askur. Varför ska jag springa på någon annan bana? Den här var ju dessutom mycket tyngre än min vanliga.

 

När vi kom fram till Kulltorp (jag körde) var det synd om Askur, för det fanns ju så mycket saker där som ville äta upp honom. Ett exempel var tegelpannorna som låg utmed en husvägg. Ni skulle bara veta hur gärna de ville äta upp Askur.

 

- Men hallå, säger Askur. Alla vet ju att Askurhästar faktiskt är det godaste tegelpannor vet!

 

Askur och jag började inne på ridbanan, och det gick ganska bra. Det fanns ju saker att titta på, men det var inget där inne som tänkte anfalla. Efter lite uppvärmning red jag ut med honom på banan, och för att få lite framåtvilja i honom fick han börja med att galoppera ett varv på ovalen. Då inträffade det läskigaste på hela dagen, om man frågar Askur.

 

- Men hallå, säger Askur. Du får ju inte tala om det för alla, det är ju pinsamt!

 

Bredvid ena kortsidan av ovalbanan gick lammen Snö och Dimma (som nu börjar bli ganska stora) i en liten hage, och Askur var tvungen att galopper rakt mot den! Jag hade ju tänkt att vi skulle svänga i god tid innan hagen, för det kan ju vara bra att följa banan, men Askur tyckte att det var alldeles för nära fåren så han gjorde ett jätteskutt åt sidan, ut i gräset.

 

- Men hallå, säger Askur. Alla vet väl att lamm äter hästar?

 

Vi red en stund till och sen dök det upp en hund och lade sig bredvid ovalbanan och gnagde på sitt hundben. Trots att Askur är rädd för många saker är han inte ett dugg rädd för hundar. Däremot var en hund som låg ned och åt ben farlig, så jag antar att det var benet som tänkte äta upp Askur.

 

- Men hallå, säger Askur. Alla vet väl att hundbenen vill ge igen. De blir ju tuggade på, så de ger igen genom att äta upp Askurhästar!

 

Han var faktiskt riktigt duktig idag, den lilla Askurhästen. Traven är ju hans bästa gångart, och det visar han tydligt. Han tycker att det är jobbigt att tölta. Speciellt när underlaget är tyngre. Helst vill han ha det helt platt och jämnt när han ska tölta.

 

- Men hallå, säger Askur. Försök tölta själv innan du har åsikter om min tölt!

 

När vi lastade Askur, både på ditväg och hemväg, så gick han bara rakt på. Inget strul alls.

 

- Men hallå, säger Askur. Alla vet väl att hästtransporter inte äter Askurhästar!

 

 

Askur i hagen, vårvintern -11


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hihi, så söt berättelse!

2011-03-24 @ 12:22:39
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Maritha

Lille Askur :-)

2011-03-24 @ 12:48:00
URL: http://www.tigerhund.n.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0