Farmakognosi

Idag är det pluggande som gäller igen. Jag har en tenta nästa vecka, som just nu känns som att den kommer bli den första tentan jag inte klarar. Jag har i och för sig nästan en vecka på mig att lära mig allt, men det är mycket och det känns svårt. Jag har dock inte gett upp än!

Just nu har jag precis tittat klart på en föreläsning som jag missat tidigare. Den handlade om farmakognosi, vilket jag tyckte verkade otroligt intressant. Tyvärr hann föreläsaren inte färdigt, vilket jag tyckte var tråkigt, för jag hade gärna hört mer.

Farmakognosi är sammansatt av två grekiska ord, pharmakon = drog, läkemedel, och gnosis = kunskap.
Farmakognosi = Läran om naturprodukter vilka används som läkemedel, eller vid framställningar av läkemedel. Detta inkluderar även substanser med läkemedelspotential.

I föreläsningen har det ingått både naturläkemedel och läkemedel som innehåller en substans från naturen.

Detta är något som intresserar mig väldigt mycket, eftersom jag tycker att det är väldigt intressant med substanser som finns i naturen och som man kan använda som läkemedel på ett eller annat sätt.
Det känns ju som att det var där någonstans som läkemedelsanvändingen har sin början.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Duktiga Sanna!

2011-03-29 @ 19:20:43
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0