Sadlar...

Att hitta en sadel kan vara jobbigt. Den ska passa hästen, den ska passa ryttaren och så ska den dessutom passa plånboken. När man väl har hittat sin sadel så rider man med den och är (förhoppningsvis) väldigt nöjd, och så går ett par år och så inser man att sadeln inte längre passar. Då är det dags att gå igenom sadelletandet igen.

Vad jag har märkt, så är det lätt att man bara tänker på att sadeln ska passa hästen, och glömmer bort att ryttaren också är en del i det hela. Passar inte sadeln ryttaren, så kommer det inte att bli bra i slutänden ändå.

Jag pratade med en vän för ett tag sedan, och hon sade till mig att när hon skulle köpa sadel till sin häst så hade sadelutprovaren sagt att hon var tvungen att offra sig för hästens skull och köpa en sadel som egentligen inte passade henne. I ett sådant fall tycker jag att man glömmer bort ryttaren.

Min erfarenhet är att när sadeln inte passar den ryttare som oftast rider hästen, så spelar det ingen roll hur bra sadeln i sig ligger på hästen.

Dimma med den dressyrsadel som inte passade mig


Vi hade en Harry Dabbs dressyrsadel som låg bra på Dimma. Problemet var bara att jag inte alls trivdes med sadeln. Dels fick jag ont i ryggen av den, vilket påverkar ridningen, men när jag försökte kompensera för att den tryckte mig framåt så hamnade jag på bakvalvet, och då fick Dimma alldeles för hårt tryck på bakre delen av ryggen. Alltså låg inte sadeln längre bra på henne och den såldes därför. Idag rider jag i en sadel som passar både mig och hästen, och det trivs vi med, båda två!

 


Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

Läste i en gammal Ridsport som skulle tillbaka på jobbet häromkvällen och där stod det en del om sadlar och att de är olika sadlar som passar olika människotyper, ex. svankiga behöver mer öppet säte. Sedan stod det också att duktiga ryttare klarar att rida i olika typer av sadlar. Själv har jag bara ridit i en sadel som jag själv misstrivts väldigt mycket i, och den stannade inte här länge. Skönt att ni hittat en som passar er båda :)

2011-03-02 @ 20:43:58
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lisaaa

Vad har du för sadel nu?



Jag håller med dig till fullo, det ska passa bra på alla håll och kanter. När jag rider i en sadel som inte passar mig/är obekväm kan jag inte koncentrera mig på ridningen alls, jag stör mig bara på sadeln!

2011-03-02 @ 20:45:08
URL: http://islandsheestar.blogg.se/
Postat av: Camilla Persson

Så blev det med tanten nya sadel. Mina knän trivdes inte där och då är det jättesvårt att koncentrera sig!

2011-03-02 @ 22:06:26
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det är ju tur att jag inte kan rida i min obekväma sadel nu iaf då;)

Vi ska faktiskt testa en sadel på Hella idag:D Hoppas den både passar henne och mig OCH plånboken:P(sa en gräns men jag misstänker att priset kanske är högre:( )

2011-03-03 @ 10:42:59
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Lisa:)

Ja, det är det! Så ni har varsitt syskon :)

2011-03-03 @ 12:27:31
URL: http://islandsheestar.blogg.se/
Postat av: Sofia

Sv: en county competitor, men den låg inte bra på Hella:( Fast den var i uselt skick alltså men hon brukar ha rätt mkt överpriser så den skulle säkert inte vart så vettig i pris iaf. Så nu blir det att testa nåt annat.

Men underbart att "rida" i dressyrsadel igen!:D

2011-03-03 @ 16:34:20
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Lisa:)

Ja visst är det! Ja, han är trevlig, har bara lite egna ideer ibland, menhan är supergo :)

2011-03-03 @ 18:37:06
URL: http://islandsheestar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0