Dimma och galoppdjävulen

Det är konstigt det där att man ska göra det så speciellt att det blir ett nytt år. Livet fortsätter ju ändå bara på samma sätt. Eller, inte riktigt.. Men det beror ju på andra saker!

Idag har jag tömkört min lilla häst och för det mesta gick det riktigt bra, men ibland får hon en liten släng av ett rödare temperament. Då kan det bli lite fel gångart eller lite styrsvårigheter.
Annars är hon rolig att rida nu. Hon är piggare igen nu när det är vinter, och det är roligt, men det blir en omställning för mig. Hon fungerar och reagerar inte riktigt på samma sätt som hon gjorde i somras. Häromdagen hade hon till och med fått låna galoppdjävulen av storasyster Fía!

Jag vet inte om ni känner galoppdjävulen, men han sitter mellan öronen på hästen, och viskar till hästen att den ska springa, och resultatet kan då blir en mix av alla möjliga olika gångarter. För galoppdjävulen spelar det inte någon roll vilken gångart det är, bara det går fort. Den typiska skillnaden mellan en pigghäst och en häst med galoppdjävulen på plats mellan öronen har med gångartsrenheten att göra. Börjar det bli gångartsproblem, jadå är galoppdjävulen på plats!

Den 30 december var vi på Stenholmen och red lektion för Emma Möller Ljungqvist. Jag tyckte inte att jag och Dimma hade den bästa känslan under själva lektionen, men vi fick med oss bra tips, som vi har haft nytta av, därifrån.



Min Dimsa Vimsa!




Kommentarer
Postat av: Jenny

Åhå, där är det den jäveln som hälsat på hos Rósa! ;)



Ibland är det väldigt spännande med deras upptåg, ofta lite för spännande...



SV: Ja, det ska bli spännande att se! Rósa är inte alls lika rund, jag börjar undra om det alls gömmer sig något i hennes mage längre :S



Jepp, idag hade jag också gärna hoppat över...

2012-01-09 @ 19:07:54
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Haha då vet jag vem som brukar besöka den vita damen vi har;) Kan bli en härlig blandning av tölt/galopp/pass ibland...

2012-01-09 @ 20:27:21
URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv; Förstår det du har ju redan jobb:)

2012-01-09 @ 21:00:14
URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: Vinetta

Sv: Ja, men jag vet inte om jag vill ha det eller inte XD Känns på ett sätt lite onödigt D:



Tack så mycket :D

2012-01-10 @ 00:21:12
URL: http://hofrungur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0